Eliška Parátová(8)
20. 4. 2009
Úkol č. 1 : Napiš přípravu na hodinu ICT ve 4. ročníku – téma, seznámení s digitálním fotoaparátem. Nebo příprava na hodinu ve 2. ročníku – první hodina ICT v PC učebně
Příprava učitele na hodinu:
Název tématu: První hodina ICT
Předmět: Informatika I
Ročník: 2. třída ZŠ
Pomůcky:
Stolní PC, myš, klávesnice, monitor, interaktivní tabule.
Místo výuky:
Počítačová učebna.
Úvod do hodiny:
Zeptám se dětí, kdo z nich má doma počítač, co všechno ví o počítači, jestli umí sami pracovat s počítačem a co všechno na počítači provádějí ( např.: jestli na něm hrají hry, píší si s kamarády atd.). Dále se zeptám jestli ví co všechno patří k počítači ( dám jim nápovědu, kouknou se na počítač a všechno co vidí okolo počítače vyjmenují).
Probíraná látka v hodině:
Pokusím se dětemvysvětlit co je to počítač a z čeho se skládá, k čemu slouží, co můžou v PC najít za programy.
Dětem se pokusím vysvětlit pojmem počítač. Žáci si ho můžou představit jako buď notebook nebo osobní počítač. Ale ve skutečnosti je tento pojem širší. Počítače řídí činnosti nejrůznějších zařízení a nacházejí se všude kolem nás – v automobilech, mobilních telefonech, automatických pračkách, mikrovlnných troubách, průmyslových robotech, letadlech, autech, digitálních fotoaparátech, CD a DVD přehrávačích, záchodových splachovadlech, klikách od dveří (tedy, zámcích na karty), v dětských hračkách.
- skládá se z hardwaru, který představuje fyzickou část počítače (procesor, klávesnice, monitor atd.) a ze softwaru (operační systém a programy).
Děti by měli vědět, že součástí počítače je:

- jsou to elektronické součástky, které jsou na základové jednotce někdy nazývané základová deska
· Procesor - je to základní součást počítače
- čte z paměti instrukce a na jejich základě vykonává program
- př.: pokud bychom přirovnali počítač např. k automobilu, postavení procesoru by odpovídalo motoru
· Klávesnice - je vstupní zařízení sestávající se z kláves (tlačítek, apod.) zpravidla mačkaných prsty, určené pro zadávání dat nebo ovládání připojeného zařízení
· Monitor - je základní výstupní zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací
· Počítačová skříň – skříň z plechu (nebo jiných materiálů), může být též součástí monitoru
· Grafická karta – umožňuje vytvořit v paměti obraz, který zobrazí na monitoru
· Pevný disk – uchovává programy i data i po vypnutí počítače
· Počítačová myš – umožňuje pohybovat kurzorem myši a vyvolávat události stiskem tlačítka a další vstupně-výstupní zařízení (počítačová tiskárna, scanner, …)
- zahrnuje aplikační software (pracuje s ním uživatel)
· Operační systém- je základní programové vybavení počítače, které je zavedeno do paměti počítače při jeho startu a zůstává v činnosti až do jeho vypnutí
· Programy - je to postup operací, který popisuje realizaci dané úlohy.
- počítačový program může být vytvořen programátorem zápisem algoritmu v nějakém programovacím jazyce
Cíl hodiny:
Děti umí vysvětlit co je to počítač, kde všude se s ním setkáváme. Dále umí popsat jednotlivé části PC. Vědí, jaký je rozdíl mezi hardwarem a softwarem a co do nich patří. Vědí jaké příslušenství by mohli použít k počítači, které neodmyslitelně patří k používání PC (myš, klávesnice, monitor, repro bedny atd.).